Bankstrade ... all about trade ... η καθημερινή σας Χρηματιστηριακή - τραπεζική - οικονομική ενημέρωση...

Wednesday, November 30, 2016

Οικονομία - Ορόσημο είναι η 5η Δεκεμβρίου, όπου η Ελληνική οικονομία ευελπιστεί ότι τα τρία κομμάτια της διαπραγμάτευσης ( μεταρρυθμίσεις - δημοσιονομικοί στόχοι - χρέος) θα ενωθούν .. - Υπ. Οικ. Ευκλείδης Τσακαλώτος

Δελτίο Τύπου - Ομιλία του υπουργού Οικονομικών για το σχέδιο του προϋπολογισμού στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής 




ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ ΤΣΑΚΑΛΩΤΟΣ (Υπουργός Οικονομικών): Ευχαριστώ κ. Πρόεδρε. Θέλω να σας πω- αυτό που είπα χθες σε μια ομιλία- ότι ο Δεκέμβριος που μας έρχεται είναι ο πιο κρίσιμος μήνας από τότε- δηλαδή από το καλοκαίρι του 2015- όπου θα κριθούν πολλά και σημαντικά για την πρόοδο της Ελληνικής οικονομίας και την δυνατότητά μας να πετύχει ο «οδικός χάρτης» που ανακοινώσαμε το καλοκαίρι του 2015.

Ο Προϋπολογισμός ουσιαστικά είναι μια απεικόνιση της πολιτικής μας από την μεριά των φόρων και των δαπανών. Έχει θετικά μηνύματα αλλά και δυσκολίες- όπως άλλωστε και όλοι οι Προϋπολογισμοί- και ιδιαιτέρως τώρα που βρισκόμαστε στην περίοδο της κρίσης. Υπάρχουν άνθρωποι τους οποίους προσπαθούμε να ευνοήσουμε και υπάρχουν και άνθρωποι τους οποίους αδικούμε.

Η δική μας στρατηγική εδώ και ενάμιση χρόνο περίπου είναι να ελαφρύνουμε τις πιο ευάλωτες τάξεις και συγχρόνως, επιτέλους, να αντιμετωπίσουμε τα θέματα της φοροδιαφυγής, του λαθρεμπορίου και τα λοιπά. Αυτό το δεύτερο (λαθρεμπόριο) πήρε χρόνο διότι είναι πολλά τα Νομοσχέδια που ήρθαν ή έρχονται και περιμένουμε αποτελέσματα, αλλά μην ξεχνάτε ότι στις διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς όλα αυτά ονομάζονται ως «μη παραμετρικά μέτρα» και δεν μετράνε στους στόχους. Αυτό είναι το κακό νέο αλλά το καλό νέο είναι πως ότι κερδίζεις από αυτά τα μέτρα μπορείς να το χρησιμοποιήσεις, σου δίνει αυτό που λέμε «δημοσιονομικό χώρο». Και ακριβώς επειδή είναι έτσι τα πράγματα, Ότι έχουμε δηλαδή δυσκολίες σε μια χώρα που σαράντα- πενήντα χρόνια οι πλούσιοι πληρώνανε φόρους σε εθελοντική βάση- με ευθύνη του ΠΑ.ΣΟ.Κ. και της Ν.Δ.- και επειδή έπρεπε να ελαφρύνουμε τις κατώτερες τάξεις- δηλαδή τις πιο ευάλωτες ομάδες- γι’ αυτό και έχει πέσει και ένα δυσανάλογο βάρος σε μερίδες των μεσαίων τάξεων και των αυτοαπασχολούμενων. 

Αυτό εμείς το ομολογούμε. Δεν το κρύβουμε. Είναι πραγματικά μεγάλο το βάρος και πρέπει αυτό το βάρος σιγά - σιγά να το ελαφρύνουμε. Για αυτό και χθες στην ομιλία μου στο Ελληνοαμερικανικό Επιμελητήριο έκανα την πρόταση προς τους πιστωτές και ιδιαίτερα προς τους πιστωτές, που δεν θέλουν να εμπλακούν σοβαρά στη συζήτηση για την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους, ότι μετά από το 2018 (δηλαδή μετά το τέλος του προγράμματος), να μειωθεί ο στόχος πρωτογενούς πλεονάσματος από 3,5% στο 2,5% και αυτό το 1%, που θα είναι 1,8 δισ. -2 δισ. παραπάνω μετά από την ανάπτυξη, να το χρησιμοποιήσουμε -και να δεσμευτούμε γι αυτό- για τη μείωση των φόρων αυτών των στρωμάτων και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

Δηλαδή, να μειώσουμε το κόστος σε συγκεκριμένες μικρομεσαίες επιχειρήσεις μεταξύ του πόσο αμείβεται ένας εργαζόμενος και τι κοστίζει στον εργοδότη, για να απασχολήσει έναν εργαζόμενο. Αυτή την πρόταση την κάναμε, ακριβώς, επειδή νοιαζόμαστε για αυτά τα στρώματα και γνωρίζουμε πόσο σημαντική είναι η ανταγωνιστικότητα.
Ακριβώς, επειδή μερικοί από τους πιστωτές μας λένε, ότι το πρόβλημα δεν είναι το ελληνικό χρέος, αλλά η ανταγωνιστικότητα, θα πρέπει να κοιτάξουν σοβαρά αυτή την πρόταση μιας αξιόπιστης κυβέρνησης που, ήδη, μείωσε το στόχο από 4,5% σε 3,5% - και τώρα επιδιώκει, να πάει από το 3,5% στο 2,5% και ίσως λιγότερο.

Άρα, η στρατηγική μας ήταν, να βοηθήσουμε τα πιο ευάλωτα στρώματα. Αυτό άρχισε από την πρώτη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝ.ΕΛ., άρχισε με το ν.4320/2015, με τον οποίο θεσμοθετήθηκε μια σειρά άμεσων μέτρων για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης. Δράσεις που υπήρχαν ήταν, η επιδότηση της σίτισης, η επιδότηση ενοικίου, η δωρεάν επανασύνδεση και η παροχή ηλεκτρικού ρεύματος. Οι ανάγκες που καλύπτονται από το πρόγραμμα αντιμετώπισης της ανθρωπιστικής κρίσης από το 2017 και μετά, θα ενσωματωθούν και θα καλύπτονται από την εφαρμογή του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης.
Από τον Προϋπολογισμό εξόδων του Υπουργείου Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης κατά το οικονομικό έτος 2016 αναμένεται, να διατεθούν συνολικά πιστώσεις ύψους 263 εκατ. €.
Έχουμε τα αντισταθμιστικά μέτρα για το ΕΚΑΣ, Το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης έχει πιστώσεις ύψους 700 εκατ. €, μερικά είναι από παλιότερα και αυτό το ποσοστό δεν είναι καθαρή αύξηση, αλλά είναι μεγάλη αύξηση. Παρόλα αυτά με σκοπό την επέκτασή του σε όλους τους Δήμους της χώρας, ενσωματώνει το παλιότερο πρόγραμμα ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος, που τέθηκε σε λειτουργία το 2014 και λειτούργησε μόνο πιλοτικά και όχι σε πανελλαδικό επίπεδο. Είναι, αμιγώς, προνομιακό και απευθύνεται σε νοικοκυριά που διαβιούν σε συνθήκες φτώχειας.
Ο κ. Χατζηδάκης στην πρώτη ομιλία είπε, ότι υπάρχουν μειωμένες δαπάνες στον Κοινωνικό Προϋπολογισμό. Νομίζω, ότι μετά από τις παρεμβάσεις του κυρίου Χουλιαράκη, η παρεξήγηση λύθηκε. Και είναι προφανές ότι υπάρχει αύξηση και αν κοιτάξετε τις δαπάνες για κοινωνικές παροχές που έχουμε στη Γενική Κυβέρνηση, εάν βάλουμε και τα νοσοκομεία και όλα, η αύξηση αυτή είναι σαφής. Θα το καταθέσω αυτό στα πρακτικά, για να το δείτε) στο δικό σας χρόνο, για να το συζητήσουμε αργότερα. 

(Συνέχεια ομιλίας κ. ΕΥΚΛΕΙΔΗ ΤΣΑΚΑΛΩΤΟΥ, Υπουργού Οικονομικών)

Αυτό γίνεται για να βοηθήσουμε τους κοινωνικά ευάλωτους, που είναι ο πρώτος στόχος μιας αριστερής Κυβέρνησης, δηλαδή να αντιμετωπίσει την ανθρωπιστική κρίση. Δεν θα πω τόσα πολλά πράγματα για όσα κάνουμε για τη φοροδιαφυγή, την εισφοροδιαφυγή, και την φοροαποφυγή -θα μιλήσει για αυτά και η κυρία Παπανάτσιου- αλλά είναι σημαντικά τα ποσά που περιμένουμε από αυτούς τους πόρους, ιδιαίτερα με την εφαρμογή του από του καινούριου συστήματος που είναι έτοιμο τώρα και μέσω αυτού μπορείς να βρεις τις καταθέσεις των ανθρώπων και να τις συγκρίνεις με προηγούμενες φορολογικές δηλώσεις. Αυτό το σύστημα χρειάστηκε πάρα πολύ καιρό να γίνει -σας έχω εξηγήσει σε αυτήν την Επιτροπή γιατί είναι δύσκολο, ενώ φαίνεται πολύ εύκολο- και περιμένουμε και από εκεί χρήματα. Καθώς γίνεται αυτό, όπως σας είπα, θα υπάρχει ελάφρυνση, για τα μεσαία στρώματα και για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Ας πάμε λίγο περισσότερο στους φόρους. Νομίζω ότι δεν υπάρχει καμία αμφιβολία, κ. Βεσυρόπουλε, ότι είναι πάνω από τον στόχο. Αν ήταν 3 δισ. κάτω από τον στόχο, τότε εσείς θα λέγατε, αντιθέτως με όλους τους Θεσμούς και όλη την Κοινότητα, ότι αντί να έχουμε 0,5% πρωτογενές πλεόνασμα φέτος, θα είχαμε -1,5%. Μόνο αυτό έπρεπε να σκεφτείτε πριν το πείτε. Είπατε ότι είμαστε 3 δισ. κάτω από το στόχο. Αν ίσχυε αυτό, τότε το πρωτογενές πλεόνασμα θα έπρεπε να ήταν -1,5% και όχι +0,5% και όχι μόνο θα είναι +0,5% που είναι ο στόχος, αλλά θα είναι παραπάνω από αυτόν τον στόχο.

Θα σας εξηγήσω το λάθος που κάνατε και θα το συζητήσουμε περαιτέρω. Το σημείο στο οποίο αναφέρεστε είναι σε ταμειακή και όχι σε δημοσιονομική βάση. Σε δημοσιονομική βάση τα έσοδα -που είναι ο Πίνακας 3.2 στη σελίδα 58- είναι αυξημένα έναντι του στόχου κατά 360 εκ. ευρώ. Σύμφωνα με την αιτιολογία του Προγράμματος, που αυτό είναι που μετράει, το αποτέλεσμα στο πρώτο δεκάμηνο είναι 1 δισ. πάνω από το στόχο. Ακόμα, όμως και σε ταμειακή βάση, στην οποία αναφερθήκατε εσείς, η υπο-κάλυψη των στόχων είναι για πράγματα που έχουν σχέση με τα αεροδρόμια, από όπου, αντί τα λεφτά να μπουν φέτος, θα μπουν του χρόνου.


Η πραγματικότητα είναι ότι είχαμε υπερ-κάλυψη των στόχων των εσόδων περίπου 1 δις. Αυτό δεν το αμφισβητούν ούτε οι Θεσμοί. Και για να σας πω και για το πόσο λογικοί είναι οι στόχοι και για το έτος 2017, το μόνο που συζητούν οι Θεσμοί και έχουμε μια διαφωνία για το δημοσιονομικό κενό για τα έτη 2017 και 2018- είναι πόσο μεγάλο κομμάτι αυτής της υπερ-κάλυψης –υπερ-απόδοσης- θα συνεχιστεί τα έτη 2016 και 2017 και πόσο κομμάτι ήταν συγκυριακό.




πηγή http://www.minfin.gr/